سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مطالب اینترنتی
 

سندرم تونل کوبیتال و رادیال؛ علت‌ها، علائم و درمان


 

  • سندرم تونل کوبیتال و رادیال؛ علت‌ها، علائم و درمان

    899341

    07 شهریور 1398 - 12:32

    1787 

    برترین‌ها: سندرم تونل کوبیتال و سندرم تونل رادیال به اندازه‌ی نوع معروف‌تر خود یعنی سندرم تونل کارپال شناخته شده نیستند، اما سبب درد شدید، کرختی، گزگز شدن و ضعف عضله در دست‌ها و بازو‌ها می‌شوند.

    علت شایع تمام سندرم‌های فشار عصبی، افزایش فشار است که معمولا از فشار استخوان یا بافت همبند بر یک عصب در مچ دست، بازو‌ها یا آرنج ناشی می‌شود. در بیشتر موارد، سندرم تونل کوبیتال و سندرم تونل رادیال با درمان‌های معمول قابل کنترل‌اند، اما در موارد شدیدتر ممکن است نیاز به جراحی برای کاهش فشار بر عصب مورد نظر باشد.

    سندرم تونل کوبیتال؛ علت‌ها و علائم

    سندرم تونل کوبیتال و رادیال، علت‌ها، علائم و درمان

    سندرم تونل کوبیتال که به نام نوروپاتی عصب اولنار نیز معروف است به دلیل افزایش فشار بر عصب اولنار ایجاد می‌شود. عصب اولنار در سطحی نزدیک به پوست در ناحیه‌ی آرنج که به آن funny bone می‌گویند قرار دارد. تحت شریط زیر، بیشتر در معرض ابتلا به سندرم تونل کوبیتال خواهید بود:

    • اگر مکررا به آرنج‌تان تکیه می‌کنید، مخصوصا روی سطح سخت
    • اگر آرنج‌تان را ساعت‌ها تا شده نگه می‌دارید، مثلا مدت طولانی با تلفن حرف زدن یا خوابیدن روی دستی که زیر بالش گذاشته‌اید

    گاهی سندرم تونل کوبیتال از رشد نابهنجار استخوان در آرنج یا فعالیت بدنی شدید ناشی می‌شود که فشار بر عصب اولنار را افزایش می‌دهد.

    افرادی که دچار شکستگی در ناحیه آرنج شده‌اند یا التهابی در آرنج دارند بیشتر مستعد فشار بر عصب اولنار هستند. دیابت نیز، شایع‌ترین بیماری مرتبط با این عارضه است. سندرم تونل کوبیتال نیز می‌تواند به دلیل آسیب مفصلی ناشی از آرتریت نیز ایجاد شود، اما سندرم تونل کوبیتال به ندرت در موارد آرتریتی مربوط به آرنج روی می‌دهد.

    علائم اولیه سندرم تونل کوبیتال

    • درد و کرختی در آرنج
    • گزگز مخصوصا در انگشت حلقه و انگشت کوچک
    • علائم شدیدتر سندرم تونل کوبیتال
    • ضعیف شدن انگشت حلقه و انگشت کوچک
    • کاهش توانایی برای به هم فشردن انگشت شست و انگشت کوچک
    • ضعف کلی قدرت پنجه
    • از دست رفتن توده عضلانی در دست
    • بد شکل شدن دست

    سندرم تونل کوبیتال و رادیال، علت‌ها، علائم و درمان

    اگر هر یک از این علائم را داشته باشید، پزشک‌تان با معاینه بالینی می‌تواند سندرم تونل کوبیتال را تشخیص بدهد. ضمنا ممکن است پزشک‌تان جهت بررسی وضعیت عصب‌های‌تان برای شما تست الکترومیوگرافی تجویز کند. الکترومیوگرافی تستی است که در آن، الکترود‌های قرار داده شده روی پوست و عضلات، وضعیت سلامت عضلات و سلول‌های عصبی کنترل کننده‌ی آن‌ها را می‌سنجند و به تشخیص دقیق عارضه، ناحیه‌ی آسیب عصبی و تشخیص شدت عارضه کمک می‌کنند.


    سندرم تونل رادیال، علت‌ها، علائم و درمان

    سندرم تونل کوبیتال و رادیال، علت‌ها، علائم و درمان

    سندرم تونل رادیال در اثر فشار بر عصب رادیال ایجاد می‌شود که روی استخوان‌ها و عضلات ساعد و آرنج کشیده شده است.

    علت‌های سندرم تونل رادیال

    • آسیب
    • تومور‌های چرب غیرسرطانی (لیپوماز)
    • تومور‌های استخوانی
    • التهاب بافت‌های اطراف

    علائم سندرم تونل رادیال. درد تند و تیز و تیرکشیدگی در قسمت بالای ساعد یا پشت دست، مخصوصا زمانی که سعی می‌کنید انگشتان و مچ دست‌تان را صاف کنید. سندرم تونل رادیال برخلاف سندرم تونل کوبیتال و سندرم تونل کارپال، به ندرت موجب کرختی یا گزگز می‌شود، زیرا عصب رادیال اساسا بر عضلات اثر می‌گذارد. روند تشخیصی سندرم تونل رادیال نیز مانند سندرم تونل کوبیتال است.

    درمان سندرم تونل کوبیتال و سندرم تونل رادیال

    سندرم کوبیتال در اغلب موارد به شیوه‌های سنتی و معمول درمان می‌شود، مخصوصا اگر الکترومیوگرافی یا همان نوار عصب و عضله نشان بدهد که فشار وارد بر عصب اولنار اندک است. موارد خفیف سندرم تونل کوبیتال معمولا به درمان‌های فیزیکی جواب می‌دهند مانند:

    • اجتناب از وارد کردن فشار بر آرنج طی فعالیت‌های روزمره
    • پوشیدن پَد محافظ آرنج روی funny bone یا همان استخوان آرنج طی فعالیت‌های روزمره
    • استفاده از آتل یا اسپلینت آرنج حین خواب برای پیشگیری از زیاد تا شدن آرنج

    در مواردی که اسپلینت کمکی نمی‌کند یا فشار وارد بر عصب شدیدتر است، 85 درصد از بیماران به برخی از انواع جراحی‌ها برای رها کردن عصب اولنار از تنش و فشار جواب می‌دهند. این جراحی‌ها می‌توانند به سادگی، عصب را از فشار آزاد کنند، جای عصب را به جلوی بازو تغییر دهند، و یا عصب را به زیر لایه‌ای از چربی، زیر عضله و یا داخل عضله ببرند.

    سندرم تونل کوبیتال و رادیال، علت‌ها، علائم و درمان

    اگر تحت عمل جراحی سندرم تونل کوبیتال قرار بگیرید، ریکاوری شما شامل محدودیت‌هایی در حرکات آرنج و درمان‌های توانبخشی می‌شود. البته کرختی و گزگز دست ممکن است زود برطرف شود یا طول بکشد، به هر حال ریکاوری دست شما و برگشتن قدرت پنجه‌تان به چند ماه زمان نیاز دارد.

    درمان‌های معمول و سنتی برای سندرم تونل رادیال شامل دارو‌هایی مانند دارو‌های ضد التهابی غیراستروئیدی برای کاهش التهاب بافت نرم، تزریق کورتیکواستروئید برای تسکین التهاب و فشار وارد بر عصب رادیال و اسپلینت مچ یا آرنج برای کاهش تحریک عصب رادیال می‌شود.

    آموزش اصول ارگونومی نیز برای کاهش تاثیرات فشار‌های مکرر، انجام تمرینات آزاد کردن عصب و تمرینات قدرتی و کششی و سایر مداخلات درمانی مانند گرما درمانی، سرما درمانی و اولتراسوند نیز برای برخی از بیماران مفید است. اگر این شیوه‌های معمول بعد از سه ماه تلاش جواب ندهند، پزشک شما ممکن است توصیه کند برای کاهش فشار وارد بر عصب رادیال، عمل جراحی انجام دهید. عمل جراحی اغلب در موارد شدید توصیه می‌شود، مخصوصا در مواردی که مچ دست ضعیف و ناتوان شده و یا باز و بسته کردن انگشتان با مشکل روبرو شده است.

    منبع: webmd




موضوع مطلب :

9 چای که به هضم غذا کمک می‌کنند


 

  • 9 چای که به هضم غذا کمک می‌کنند

    901246

    08 شهریور 1398 - 00:33

    2003 

    برترین‌ها: مردم سراسر دنیا برای هضم بهتر غذا‌های خود همیشه به دنبال راه‌های مختلفی می‌روند که نوشیدن انواع چای یکی از این راه‌هاست. تحقیقاتی که امروزه بر روی انواع چای صورت گرفته است نشان می‌دهد که آن‌ها می‌توانند در رفع مشکلاتی از جمله حالت تهوع، یبوست، سوء هاضمه و... به خوبی تاثیرگذار باشند. در این مطلب تصمیم داریم شما را با 9 مدل چایی آشنا کنیم که در بهبود فرآیند هضم غذا به کمک شما می‌آیند.

    9 چای که به هضم غذا کمک می‌کنند

    چای نعنای تند

    گیاه نعنا به دلیل خاصیت طراوت، طعم‌دهندگی و تسکین ناراحتی‌های معده شهرت بسیاری دارد. مطالعات نشان داده است که چای نعنا می‌تواند هضم غذا را برای افراد به مراتب آسان‌تر کند. روغن نعنا نیز در برخی از موارد می‌تواند باعث تحریک روده شده و بیماری‌های التهابی روده، یبوست، نفخ و... را درمان کند.

    تحقیقات انجام شده بر 57 نفر از بیماران مبتلا به IBS یا همان روده تحریک‌پذیر نشان می‌دهد که 75 درصد از افرادی که دو بار در روز کپسول روغن نعنا را مصرف کردهاند، شاهد علایم بهبود در بدن خود خواهند بود، آن هم در مقایسه با کسانی که مشغول مصرف دارو‌های شیمیایی بودند.

    چای نعنا نیز فواید بسیاری دارد که مشابه روغن نعنا خواهد بود. برای تهیه این چای شما می‌توانید 7 تا 10 عدد برگ نعنای تازه را در یک فنجان آب بجوشانید و چیزی حدود 10 دقیقه به آن زمان دهید تا به خوبی دم بکشد.

    چای زنجبیل

    9 چای که به هضم غذا کمک می‌کنند

    زنجبیل از میان گیاهان گلدار محبوب بومی آسیاست. این گیاه که به طور گسترده‌ای به عنوان ادویه در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای خواص بسیاری است که به سلامت بدن شما کمک خواهد کرد. ترکیبات موجود در زنجبیل می‌تواند در تحریک انقباضات و تخلیه روده تاثیرگذار باشد، به همین دلیل هم حتی استفاده از زنجبیل به شکل ادویه نیز می‌تواند در درمان حالت تهوع، گرفتگی روده، سوء هاضمه، نفخ و... موثر باشد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک و نیم گرم زنجبیل می‌تواند حالت تهوع‌های ناشی از بارداری، شیمی درمانی و... را به مراتب بهبود بخشد.

    مدتی پیش تحقیقاتی بر روی 11 بیمار مبتلا به سوء هاضمه صورت گرفت که نتایج جالبی را به دنبال داشت. این نتایج نشان می‌دادند که مصرف مکمل‌هایی حاوی 1.2 گرم زنجبیل در مقابل دارو‌های شیمیایی می‌توانند به طور قابل‌توجهی زمان تخلیه معده را کاهش دهند.

    برای تهیه چای زنجبیل می‌توانید 2 قاشق غذاخوری ریشه زنجبیل خرد شده را در 2 فنجان آب قرار دهید و چیزی حدود 10 تا 20 دقیقه زمان دهید که بجوشد و به خوبی دم بکشد. بعد از آن، چای زنجبیل خود را صاف نموده و نوش جان کنید.

    چای ریشه ژنتیان (کوشاد)

    ریشه ژنتیان که به آن کوشاد نیز گفته می‌شود گیاهی است که در سراسر جهان رشد می‌کند. انواع مختلفی از این گیاه می‌تواند در تحریک اشتها و درمان بیماری‌های مربوط به معده تاثیرگذار باشد. تاثیرات این گیاه به ترکیباتی معروف است که باعث تولید آنزیم و اسید‌های گوارشی در بدن می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن چای ژنتیان می‌تواند باعث افزایش جریان خود در دستگاه گوارش شده و هضم غذا را به مراتب بهبود بخشد.

    شما می‌توانید ریشه این گیاه را از داروخانه‌ها و عطاری‌ها خریداری کنید. برای درست کردن چای کوشاد باید چیزی حدود یک و نیم قاشق چای‌خوری از این گیاه را در یک فنجان آب بریزید و 5 دقیقه به آن زمان دهید تا به خوبی بجوشد و دم بکشد. شما می‌توانید این چای را قبل از غذا بنوشید و شاهد تاثیرات مثبت آن در هضم غذا باشید.

    چای رازیانه

    رازیانه از گیاهان گلداری است که طعم شیرینی دارد و می‌توان آن را به صورت‌های خام و پخته مصرف کرد. مطالعات صورت‌گرفته بر روی این گیاه نشان می‌دهد که رازیانه می‌تواند از ابتلا به زخم معده جلوگیری کند. احتمال زیاد این ویژگی ناشی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی گیاه رازیانه است که به آسیب‌های ناشی از زخم نیز کمک می‌کند.

    رازیانه می‌تواند در درمان یبوست و تحریک روده نیز تاثیرگذار باشد. تحقیقات صورت‌گرفته بر روی 86 سالمند مبتلا به یبوست نشان می‌دهد که افرادی که 28 روز چای رازیانه نوشیده‌اند حرکات روده روزانه بهتری در مقابل کسانی داشته‌اند که به مصرف گیاهان شیمیایی مشغول بودند.

    برای تهیه چای رازیانه شما می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از این گیاه را با یک فنجان آب ترکیب کرده و 5 تا 10 دقیقه به آن‌ها زمان دهید. بعد از دم کشیدن چای، آن را صاف کرده و نوش جان کنید.

    چای ریشه سنبل ختایی

    سنبل ختایی یا ریشه آنجلینا گیاهی است که در سراسر دنیا رشد می‌کند و طعم آن چیزی شبیه به کرفس است. از این گیاه در طب سنتی و به‌خصوص در بهبود هضم غذا استفاده بسیاری می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که پلی ساکارید موجود در ریشه آنجلینا می‌تواند به افزایش سلول‌های سالم و بهبود رگ‌های خونی دستگاه گوارش کمک کند که تمامی این موارد باعث محافظت از معده در مقابل صدمات مختلف می‌شوند. تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند در ترشح اسید‌های روده نیز مانند یک محرک عمل کند و با کمک این کار باعث رفع یبوست شود.

    برای تهیه این چای یک قاشق غذاخوری از این گیاه را با یک فنجان آب جوش مخلوط کنید و 5 تا 10 دقیقه به آن‌ها زمان دهید.

    چای گل قاصدک

    9 چای که به هضم غذا کمک می‌کنند

    قاصدک‌ها از گیاهان علف هرزی به حساب می‌آیند که گل‌های زرد رنگی دارند و در سراسر دنیا نیز رشد می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که عصاره این گیاه حاوی ترکیباتی است که می‌تواند در تحریک انقباضات عضلانی و بهبود جریان غذا تاثیرگذار باشد. به علاوه آن که این گیاه می‌تواند با التهابات معده مبارزه کرده و باعث کاهش تولید اسید در معده شود که همین موضوع در کاهش احتمال ابتلا به زخم معده موثر است. با این حال بهتر است که قبل از نوشیدن چای گل قاصدک حتما با پزشک خود مشورت کند.

    برای تهیه چای قاصدک، 2 لیوان گل قاصدک را در 4 فنجان آب مخلوط کنید و چیزی حدود 5 تا 10 دقیقه به آن زمان دهید. قبل از نوشیدن، چای را به طور کامل صاف کنید.

    چای گیاه سنا

    گیاه سنا دارای موادی به نام سنوزید است که در روده بزرگ تجزیه می‌شود و می‌تواند بر روی انقباضات عضلات روده تاثیرگذار باشد. مطالعات نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند به درمان یبوست برای کودکان و بزرگسالان کمک کند و حرکات روده آن‌ها را بهبود بخشد. با این حال بهتر است در مصرف این گیاه دقت کنید تا دچار اسهال نشوید!

    برای تهیه این چای چیزی حدود یک قاشق چای‌خوری از گیاه سنای خشک را در یک فنجان آب جوشیده بریزید و 5 تا 10 دقیقه به آن زمان دهید تا به خوبی دم بکشد.

    چای گل ختمی

    پلی ساکارید‌های موجود در گل ختمی می‌توانند در تحریک تولید سلول‌های تولیدکننده مخاط دستگاه گوارش تاثیرگذار باشد. علاوه بر این، خاصیت آنتی‌اکسیدانی این گیاه می‌تواند از التهابات و ایجاد زخم معده جلوگیری کند.

    برای تهیه چای گل ختمی یک قاشق غذاخوری از آن را با یک فنجان آب جوش مخلوط کنید و 5 تا 10 دقیقه به آن‌ها زمان دهید.

    چای سیاه

    9 چای که به هضم غذا کمک می‌کنند

    این نوع از چای معمولاً در همه خانه‌های ایرانی دیده می‌شود. این چای دارای تراروبیگین‌هایی است که در بهبود سوء هاضمه تاثیرگذار است و آنتی‌اکسیدان‌های آن نیز می‌تواند در درمان زخم معده موثر باشد، به همین دلیل نیز شما می‌توانید با خیال راحت آن را نوش جان کنید.

    منبع: healthline




موضوع مطلب :

ما به پریبیوتیک‌ها واقعاً نیاز داریم یا خیر؟


 

  • ما به پریبیوتیک‌ها واقعاً نیاز داریم یا خیر؟

    900396

    09 شهریور 1398 - 09:38

    212 

    برترین‌ها: همه‌ی باکتری‌ها بیماری‌زا نیستند. بعضی از باکتری‌ها موجودات خوب و مفیدی هستند. در واقع در روده‌های شما دنیایی از باکتری‌ها به نام میکروبیوم وجود دارد که کمک می‌کند روده‌ها و سیستم ایمنی‌تان سالم بماند.

    وقتی 70 درصد از سیستم ایمنی شما که در روده‌های‌تان قرار دارد، از حالت تعادل خارج می‌شود می‌تواند مشکلات کوتاه مدتی ایجاد کند مانند اسهال و ناراحتی‌های گوارشی، اما اگر این باکتری‌ها همان طور خارج از تعادل باقی بمانند می‌توانند مشکلات بلند مدت و مزمنی برای سلامتی ایجاد کنند.

    یکی از علت‌های بهم خوردن تعادل میکروبیوم روده، مصرف آنتی بیوتیک‌هاست. بعضی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ریکاوری و بازیابی میکروبیوم از مصرف تنها یک دوره آنتی بیوتیک ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها زمان ببرد، که بستگی به نوع آنتی بیوتیک، سن فرد و دیگر شرایط آن شخص دارد. ضمنا میکروبیوم روده در وزن بدن نقش دارد و بر اشتها و سوخت و ساز بدن نیز اثر می‌گذارد. مطالعات پیشین نشان داده بودند که افراد چاق، از تنوع کافی در میکروبیوم خود برخوردار نیستند. هر چند هنوز مشخص نیست کدام باکتری‌ها بیشترین فواید را برای سلامتی دارند، اما ثابت شده که هر چه میکروبیوم‌تان از تنوع بیشتری برخوردار باشد، سالم‌تر خواهید بود.

    با اینهمه تاکیدی که روی میکروبیوم وجود دارد، عجیب نیست که مکمل‌های پروبیوتیک هر روز شهرت بیشتری پیدا می‌کنند و فراگیرتر می‌شوند. این مکمل‌ها سعی دارند باکتری‌های گوناگونی را در اختیار روده‌های‌تان قرار دهند و وضعیت سلامتی‌تان را بهتر کنند. ایده‌ی پشت چنین مکمل‌ها، این است که وقتی قرص پروبیوتیک می‌خورید، ارگانیسم‌های ریز موجود در قرص در روده‌های‌تان ساکن شده و بخشی از میکروبیوم‌تان می‌شوند. اما برخی مطالعات نشان داده‌اند بلعیدن یک قرص حاوی پروبیوتیک‌ها به اندازه‌ی اصلاح میکروبیوم از طریق رژیم غذایی موثر نیست.

    درمورد پروبیوتیک‌ها اغراق شده، شما به پریبیوتیک‌ها بیشتر نیاز دارید

    مشکل پروبیوتیک‌ها

    یکی از ایراد‌هایی که به مکمل‌های پروبیوتیک وارد می‌شود این است که همه‌ی افراد نسبت به آن‌ها واکنش یکسان نشان نمی‌دهند. برخی از افراد ظاهرا میکروبیومی دارند که با باکتری‌های تازه وارد به روده «می‌جنگد»، چون احتمالا این باکتری‌های جدید را مهاجمانی خارجی می‌بیند. در این دسته از افراد، باکتری‌های موجود در مکمل پروبیوتیک، در روده‌ها ساکن نشده و از بدن دفع می‌شوند، یعنی بدن آن‌ها را پس می‌زند؛ بنابراین برخی از افراد نسبت به پروبیوتیک‌های موجود در مکمل مقاومت دارند و از مصرف آن‌ها سودی حاصل‌شان نمی‌شود. ضمنا هر چند عده‌ای از افراد با مصرف مکمل پروبیوتیک بهره‌هایی از جهت سلامت گوارش خود می‌برند، اما عده‌ای نیز هستند که دچار عوارض جانبی مانند نفخ می‌شوند.

    چرا اصلاح رژیم غذایی رویکرد بهتر و سالم‌تری است؟

    وقتی خوردن قرص‌های پروبیوتیک، مطمئن و قابل اعتماد نیست، چاره‌ی دیگر تغییر رژیم غذایی است. یک روش این است که غذا‌های پروبیوتیک‌دار بیشتر مصرف کنید. این غذا‌ها شامل غذا‌های تخمیری می‌شود که به طور طبیعی پُر از باکتری‌ها هستند، مانند کفیر، کامبوچا، ماست و سبزیجات تخمیری. بهترین سبزی تخمیر شده، ساورکرات غیرپاستوریزه است، اما شما می‌توانید انواع سبزیجات را تخمیر کنید تا باکتری‌های سالم آن افزایش بیابند. اما رویکرد دیگری هم وجود دارد که مفید بوده و می‌تواند بهترین روش تقویت میکروبیوم‌تان باشد و آن هم، افزودن غذا‌های «پریبیوتیک‌دار» به رژیم غذایی‌تان است.

    پریبیوتیک‌ها چه هستند؟

    پریبیوتیک‌ها فیبری هستند که باکتری‌های روده از آن‌ها تغذیه کرده و برای بقاء خود به این فیبر‌ها نیاز دارند. غذا‌های گیاهی حاوی فیبر هستند، اما همه‌ی فیبر‌های موجود در منابع گیاهی، پریبیوتیک نیستند. فیبر دو نوع است: فیبر محلول و فیبر غیرمحلول. فیبری که پتانسیل پریبیوتیک دارد، فیبر محلول است. وقتی باکتری‌ها از فیبر پریبیوتیک تغذیه می‌کنند، این فیبر را تخمیر کرده و اسید‌های چرب کوتاه زنجیره‌ای مانند بوتیرات، استات و پروبیونات تولید می‌کنند.

    درمورد پروبیوتیک‌ها اغراق شده، شما به پریبیوتیک‌ها بیشتر نیاز دارید

    این اسید‌های ضعیف خاصیت ضد التهابی بر دیواره‌ی روده‌ی بزرگ دارند. در واقع مطالعات حیوانی نشان داده‌اند این اسید‌های ضعیف که توسط باکتری‌های روده تولید می‌شوند می‌توانند ریسک سرطان کولون یا روده‌ی بزرگ را پایین بیاورند. شما نمی‌توانید چنین خاصیتی را با مصرف مکمل پروبیوتیک به دست بیاورید.

    متاسفانه بیشتر افراد به اندازه‌ی کافی فیبر دریافت نمی‌کنند و به میزان قابل توجهی در رژیم غذایی خود کمبود فیبر دارند. دستورالعمل‌های فعلی این است که ما باید هر روز 25 تا 35 گرم فیبر بخوریم. اما یک آدم معمولی تنها 15 گرم فیبر در روز مصرف می‌کند. دلیل این کمبود مصرف فیبر می‌تواند وجود انواع و اقسام غذا‌های فرآ?وری شده در رژیم غذایی بیشتر افراد باشد.

    غذا‌های فرآوری شده معمولا کم فیبر بوده و فیبری هم که موجود است از نوع مصنوعی است که برای جبران فیبر از دست رفته طی فرآوری محصول به آن اضافه شده است. کلید دریافت فیبر کافی در رژیم غذایی، خوردن غذا‌های گیاهی بیشتر است. منابع غذایی که فیبر‌های پریبیوتیک قابل توجهی دارند شامل پیاز، سیر، کنگر فرنگی، سبوس گندم، بذر کتان، جو، حبوبات، جو دوسر، تره فرنگی، بادام و موز می‌شوند. این غذا‌ها را بیشتر وارد رژیم غذایی‌تان کنید تا خدمت بزرگی به سلامت میکروبیوم‌تان کرده باشید.

    میکروبیوم شما می‌تواند فورا تغییر کند

    تغییرات تغذیه‌ای تا چه اندازه در تقویت میکروبیوم موثرند؟ مطالعه‌ای دریافته است اگر از یک رژیم غذایی بر پایه‌ی منابع حیوانی به سمت یک رژیم غذایی بر پایه‌ی منابع گیاهی بروید، تعداد و تنوع باکتری‌های روده‌های‌تان بعد از فقط چهار روز تغییر قابل توجهی خواهد کرد.

    این اندازه تغییر، سریع‌تر از تغییری است که با مصرف مکمل پروبیوتیک نصیب‌تان خواهد شد و ضمنا رویکرد قابل اعتمادتر و سالم‌تری نیز هست. با مصرف فیبر پریبیوتیک بیشتر، محیطی در روده‌های‌تان ایجاد می‌کنید که رشد باکتری‌های سالم را افزایش می‌دهد.

    سایر مشکلات مربوط به مکمل پروبیوتیک

    درمورد پروبیوتیک‌ها اغراق شده، شما به پریبیوتیک‌ها بیشتر نیاز دارید

    از آنجایی که بر نحوه‌ی تولید مکمل‌های پروبیوتیک نظارت قانونی وجود ندارد، شما مجبورید فقط به خود تولید کننده برای اطمینان جهت کیفیت و سلامت محصولی که مصرف می‌کنید اکتفا نمایید. در سال 2014 معلوم شد مکمل پروبیوتیک آلوده به یک نوع قارچ، نوزادی را کُشته است. ضمنا پروبیوتیک‌ها ممکن است برای افرادی که سیستم ایمنی‌شان مشکلاتی دارد مناسب و سالم نباشند.

    همچنین به دلیل عدم نظارت بر تولید مکمل‌ها، تقریبا هر کسی می‌تواند برچسبی بر یک محصول بزند و آن را وارد بازار کند. در نتیجه شما نمی‌دانید چه مصرف می‌کنید و آیا باکتری‌های موجود در مکمل پروبیوتیک هنوز زنده و قابل رشد هستند یا خیر.

    ضمنا هنوز معلوم نیست پروبیوتیک‌ها برای چه بیماری‌ها و عوارضی مفیدند. مطالعات نشان می‌دهند پروبیوتیک‌ها برای عوارضی مانند اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک‌ها، انواع خاصی از مشکلات تنفسی، بیماری التهابی روده و سندرم روده تحریک پذیر مفیدند. در مورد سایر عوارض و بیماری‌ها و پیشگیری از آنها، هنوز به پژوهش‌های گسترده‌تری نیاز است.

    برخی از افراد برای کمک به بازیابی باکتری‌های از بین رفته بعد از مصرف آنتی بیوتیک، مکمل پروبیوتیک مصرف می‌کنند، اما مطالعه‌ای به تازگی نشان داده که پروبیوتیک‌ها می‌توانند در بازیابی و برگشت میکروبیوم به حالت قبل از مصرف آنتی بیوتیک، اختلال ایجاد کنند.

    کلام آخر!

    فقط در صورتی مکمل پروبیوتیک مصرف کنید که پزشک‌تان دستور داده باشد و در عوض تمرکز خود را روی مصرف غذا‌های پریبیوتیک بیشتر بگذارید. سبزیجات تخمیری مانند ساورکرات، هم فیبر پریبیوتیک دارند و هم ارگانیسم‌های زنده‌ی پروبیوتیک و این یعنی یک تیر و دو نشان!

    منبع: cathe




موضوع مطلب :

لاتین‌ها از هالیوود محو می‌شوند | سهم ناچیز در 100 فیلم برتر


 

  • لاتین‌ها از هالیوود محو می‌شوند | سهم ناچیز در 100 فیلم برتر

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، دستاوردهای یک پژوهش تازه نشان می‌دهد نقش شهروندان لاتین‌تبار از برترین فیلم‌های هالیوودی در یک دهه اخیر به کمترین حد ممکن رسیده است. آمار 4.5 درصد حضور بازیگران و شخصیت‌های لاتینی روی پرده سینما بین سال‌های 2007 تا 2018 در شرایطی به ثبت رسیده که این گروه حدود 15 تا 20 درصد جمعیت 327 میلیون نفری آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند.

    ماجرا وقتی عجیب‌تر و جالب‌تر می‌شود که بدانیم 39 درصد جمعیت کالیفرنیا و 49 درصد ساکنان لس‌آنجلس را لاتینی‌ها تشکیل می‌دهند. در 100 فیلم برتر هالیوود در 11 سال منتهی به 2018 فقط سه درصد نقش‌های اصلی به بازیگران و شخصیت‌های لاتین‌تبار رسیده و 49 درصد از این رقم سهم زنان بوده است. کامرون دیاز با گرفتن پنج نقش از 17 نقش اصلی پرکارترین بازیگر لاتین بوده و پس از او جسیکا آلبا، اوگنیو دربز و جنیفر لوپز قرار گرفته‌اند.

    از دیگر یافته‌های این پژوهش می‌توان به حذف کامل شخصیت‌های لاتین در 47 درصد 1200 فیلم پرفروش 11 سال گذشته اشاره کرد. 36 درصد شخصیت‌ها و 60 درصد بازیگران سرشناس لاتین هم هیچ نماد و سهمی از میراث فرهنگی خود نداشته‌اند. فقط چهار درصد شخصیت‌های لاتین دارای کار درست و حسابی معرفی شده‌اند، 24 درصد درگیر کارهای خلاف و 61 درصد هم عضو گروه‌های سازمان‌یافته جرم و جنایت بوده‌اند.

    حدود 18 درصد جمعیت آمریکا لاتین‌ها هستند اما سهم آنها از درآمد سالانه گیشه سینماها به 24 درصد می‌رسد و تماشاگران لاتین هم با آمار 4.7 بار سینما رفتن در سال 2018، بیش از دیگر نژادها به اقتصاد سینمای آمریکا کمک کرده‌اند.




موضوع مطلب :

11 دلیل برای عدم استفاده از اینترنت در کشور


 

  • 11 دلیل برای عدم استفاده از اینترنت در کشور

     در طرح آمارگیری برخورداری خانوار و افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات که توسط مرکز آمار ایران و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات انجام پذیرفته، مشخص شده است که 26 میلیون نفر از جمعیت 6 سال و بیشتر کشور در شهر و روستا کاربر اینترنت نیستند. این تعداد شامل 11 میلیون و 864 هزار مرد و 14 میلیون و 138 هزار زن می شود.

    بررسی دلایل عدم استفاده این افراد از اینترنت در 11 مورد تقسیم بندی شده است.

    این بررسی ها نشان می دهد که از میان 26 میلیون نفری که از اینترنت استفاده نمی کنند، 18 میلیون و 307 هزار نفر دلیل عدم استفاده از این فناوری را نیاز نداشتن به اینترنت عنوان کرده اند.این در حالی است که 7 میلیون و 15 هزار نفر به دلیل فقدان اعتماد به نفس، دانش و مهارت های استفاده از اینترنت از این فناوری استفاده نمی کنند.

    از سوی دیگر حدود 3.5 میلیون ایرانی به دلیل بالابودن هزینه، از اینترنت استفاده نمی کنند و نگرانی از نبود امنیت و حریم خصوصی، دلیل بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر از افراد برای استفاده نکردن از اینترنت است.

    از دیگر دلایل عدم استفاده از اینترنت در کشور، عدم دسترسی به خدمات اینترنت در منطقه محل زندگی افراد است. بررسی ها نشان می دهد که بیش از یک میلیون و 250 هزار نفر در منطقه محل زندگی خود به اینترنت دسترسی ندارند.

    در این آمارگیری مشخص شده است که یک میلیون و 769 هزار نفر به دلایل فرهنگی از جمله قرار گرفتن در معرض محتوای مضر اینترنتی، از اینترنت استفاده نمی کنند.در همین حال 7 میلیون و 623 هزار نفر، شناختی از اینترنت ندارند و 2 میلیون و 709 هزار نفر نیز عدم اجازه استفاده از اینترنت را دلیلی برای استفاده نکردن از این فناوری عنوان کرده اند.

    این آمارها حاکی از آن است که یک میلیون و 231 هزار نفر به دلیل نبود محتوا و خدمات مرتبط، مناسب و قابل استفاده، تمایلی به استفاده از اینترنت ندارند.همچنین ناتوانی در خواندن و نوشتن دلیل 7 میلیون و 936 هزار نفر برای عدم استفاده از اینترنت است.

    590 هزار و 249 نفر از جمعیت 6 سال و بیشتر کشور، به دلیل معلولیت یا ناتوانی جسمی حرکتی از اینترنت استفاده نمی کنند.

    بر مبنای طرح آمارگیری برخورداری ایرانیها از ابزارهای فناوری اطلاعات، کاربر اینترنت کسی است که در یک بازه زمانی 3 ماهه با اتصال به شبکه اینترنت، حداقل از یکی از خدمات اینترنتی استفاده کرده باشد.

    نتایج این طرح نشان می دهد که ضریب نفوذ اینترنت در کشور  64 درصد است و در این میان 77 درصد خانوار شهری و 57 درصد خانوار روستایی در محل سکونت خود به اینترنت دسترسی دارند.

    2323




موضوع مطلب :

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >   
 
وبلاگ

لوگو

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 16
کل بازدیدها: 4151247270