سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مطالب اینترنتی
 

بررسی علت مرگ‌توله ببرها ادامه دارد


 

  • بررسی علت مرگ‌توله ببرها ادامه دارد

    این اتفاق ضمن ایجاد تاسف در جامعه به‌ویژه برای حامیان محیط زیست، سبب انتشار شایعاتی در خصوص علت مرگ آنها شد تا جایی که دادستانی مشهد به این موضوع وارد شد و با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب، این کمیته را مامور رسیدگی و بررسی این اتفاق ناگوار کرد.

    • بی‌تحرکی حیوانات

    در یکی از روزهای شهریورماه سری به باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد می‌زنیم. بازدیدکنندگان بسیاری که اکثر قریب به اتفاق آنان را زائران و گردشگران تشکیل می‌دهند، در حال گردش در باغ‌وحش هستند و طبعا کودکان با شوق و کنجکاوی بیشتر از تماشای عینی حیواناتی که پیش از این فقط در فیلم‌ و عکس دیده بودند، لذت می‌برند. مقابل قفس حیواناتی مانند ببر و شیر شلوغ‌تر از سایر قفس‌هاست، اما آنچه موجب نارضایتی بازدیدکنندگان شده، بی‌تحرکی این حیوانات است. ببرها آرام در گوشه قفس نشسته یا خوابیده‌اند، شیر نر بر روی سکویی به پهلو خوابیده است. خرس نیز در انتهای قفس به‌سختی دیده می‌شود، میمون‌ها نیز که معمولا شیطنت و جست‌وخیزشان تماشایی است، بر وی میله‌های داخل قفس به حالت نشسته چرت می‌زنند.

    • آسیب ببرها به بچه‌های خود امری طبیعی است

    باغ‌وحش وکیل‌آباد در واقع میراث پدری «مهدی رستمی» مدیر داخلی کنونی این باغ‌وحش است. وی می‌گوید: پدر مرحومم در سال 1339 اولین باغ‌وحش مشهد را که دومین در کشور پس از تهران بود، در منطقه خواجه‌ربیع با 2 قلاده شیر و 2 قلاده خرس تاسیس کرد و به‌تدریج با افزودن سایر حیوانات این باغ‌وحش به مکان فعلی منتقل شد. حیوانات این باغ‌وحش با تولید مثل تا امروز ادامه یافتند و فقط نسل فیل پس از مرگ فیل 54 ساله، ادامه نیافت.

    به گفته وی 30 سال پیش یک جفت ببر به این باغ‌وحش منتقل شدند که ببرهای کنونی از زاد و ولد درون‌زایی آنها به وجود آمدند. اکنون 11 قلاده ببر ماده و 5 قلاده ببر نر در این باغ‌وحش زندگی ‌می‌کنند. به طور کلی به‌ندرت اتفاق می‌افتد که در طبیعت و در باغ‌وحش‌ها ببرها بچه‌های خود را بزرگ کنند و باید به محض تولد توله‌ها از مادر جدا شوند، زیرا امکان آسیب رساندن مادر به توله‌ها بسیار زیاد است. از طرفی جداسازی توله‌ها نیز کاری دشوار و با مقاومت مادر همراه است.

    رستمی در ادامه می‌گوید: در این باغ‌وحش اخیرا یک ببر ماده 3 توله به دنیا آورد که 2 توله را قبل از جداسازی در زیر خود خفه کرده و کشته بود و یک توله ببر هم که از زیر مادر خارج شد، بر اثر فشارهایی که بر او وارد شده بود پس از 36 ساعت، تلف شد. پس از مدتی 2 ببر ماده دیگر به فاصله یک روز زایمان داشتند که اداره هم در جریان بود. در این زایمان نیز یک ببر مادر دست یکی از توله‌ها را کامل خورده بود و به پوست شکمش نیز آسیب زده بود. این توله ببر به دلیل جراحات زیاد قابل درمان نبود و با نظارت مسئولان ذیربط با تزریق مرگ آرامی داشت. توله ببر دیگر نیز که پوست پشتش پاره شده بود، با وجود تلاش دامپزشک برای درمان جان خود را از دست داد. از 3 توله ببر دیگر که جداسازی شدند، فقط یک توله ببر زنده مانده است.

    وی معتقد است کم‌تحرکی گربه‌سانان مانند شیر و ببر در روز از ویژگی‌های آنهاست و توضیح می‌دهد: این گروه حیوانات معمولا روزها می‌خوابند و شب‌ها به شکار می‌روند. حتی شیر نر گاهی 20 ساعت در روز می‌خوابد، بنابراین بر خلاف باور بسیاری، گرسنگی این حیوانات را وادار به فعالیت و حرکت می‌کند و دلیل بی‌تحرکی آنها در قفس نیز سیر بودن آنهاست. مدیر باغ‌وحش می‌افزاید: اگر شب‌هنگام به باغ‌وحش سری بزنید، نعره این حیوانات فضا را پر کرده، به نحوی که حتی میمون‌ها نیز خواب راحتی ندارند و به میله‌های قفس چنگ می‌زنند، به همین دلیل آنها نیز روزها چرت می‌زنند.

    به گفته وی، در سال‌های اخیر فشار ان‌جی‌اوهای حامی حیوانات در رابطه با حیوانات سیرک و باغ‌وحش بیشتر شده است. آنان معتقدند هیچ حیوانی حتی قناری نباید در قفس نگهداری شود. البته نحوه رفتار با حیوانات در سیرک را هیچ‌کس نمی‌پسندد، اما هر کشوری به باغ‌وحش نیاز دارد. دانشجویان رشته‌های مرتبط با زیست‌شناسی دانشگاه‌ها برای انجام تحقیقات به باغ‌وحش نیاز دارند. همچنین کودکان دوست دارند حیوانات را از نزدیک تماشا کنند.

    رستمی با گلایه از برخی رسانه‌ها و فضای مجازی که با اخبار کذب به آبرو و حیثیت افراد لطمه می‌زنند، می‌گوید: خیلی علاقه‌مند بودم که این باغ‌وحش را نسل به نسل به فرزندانم انتقال دهم، اما با توجه به جو و شرایط کنونی و آسیب‌هایی که در سال‌های اخیر به خانواده من وارد شده است، به دادستانی و سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کردم که در صورت وجود متقاضی برای باغ‌وحش، آن را واگذار می‌کنم.

    • نتایج اقناع‌کننده نیست

    به گفته معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، بر اساس دستور دادستانی، کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی علت تلف شدن 7 توله ببر در باغ‌وحش وکیل‌آباد تشکیل شد. «فرزاد بهشتی» می‌افزاید: این کمیته پس از برگزاری چند جلسه، نتیجه بدوی را تحویل حوزه دادستانی داده است، اما با توجه به این‌که هنوز به‌وضوح علت مرگ 4 توله ببر که نسبت به مرگ آنها مشکوک هستیم، مشخص نشده است، نتایج قانع‌کننده نبود. بنابراین مجددا به سازمان حفاظت محیط‌زیست عودت داده شد تا نتایج تکمیل شود و به حوزه دادستانی ارسال شود تا تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد. به گفته وی، اعضای کمیته حقیقت‌یاب متشکل از مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان رئیس کمیته، مدیر کل سازمان دامپزشکی، 2 عضو هیأت‌مدیره دانشکده دامپزشکی و یک فعال محیط‌زیست است و در صورت نیاز یک نماینده حوزه دادستانی هم در این جلسات شرکت می‌کند.

    این مقام مسئول در ادامه اظهار می‌کند: به منظور تکرار نشدن مسائل این‌چنینی در باغ‌وحش مشهد، 2 دستورکار تعریف شده است که نخست محیط و فضای باغ‌وحش و حتی نقاط کور آن باید به صورت آنلاین از سوی کمیته امنیت پایش تصویری استان نظارت و چک شود که این امر از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال پیگیری است تا این نظارت‌ها در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست و اداره کل دامپزشکی قرار گیرد. معاون دادستان می‌افزاید: همچنین تمام حیوانات باغ‌وحش باید مجهز به میکروچیپ شوند که تاکنون بیش از 90 درصد از آنان به میکروچیپ مجهز شده‌اند. پروانه بهداشتی باغ‌وحش وکیل‌آباد نیز از سوی اداره دامپزشکی در مرحله صدور است که پس از اخذ پروانه می‌توان نظارت‌های بیشتری را اعمال کرد.

    وی معتقد است علت اصلی مشکلات باغ‌وحش مشهد اختلافات مدیریتی حاکم بر آن است که سبب شده تیم‌های مدیریتی برای متهم کردن یکدیگر دست به کشتار حیوانات بزنند که در این خصوص به عنوان راهکار مدیر باغ‌وحش قول داده است تا مدیری خارج از مجموعه سهامداران باغ‌وحش انتخاب شود و این موضوع از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال پیگیری است. به گفته بهشتی، با ورود دادستانی به مسائل باغ‌وحش بسیاری از مشکلات آن رفع شده است و همانگونه که دادستان نیز بارها تاکید کرده است هدف تعطیلی این مکان نیست، زیرا باغ‌وحش مشهد یک جاذبه گردشگری است و افراد زیادی در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ از طرفی این باغ‌وحش برای مشهدی‌ها یک نوستالژی است و اتفاقات خوبی در آن رقم خورده است. ضمن این‌که این استان قطعا به یک باغ‌وحش نیاز دارد.

    وی درباره راه‌اندازی باغ‌وحش جدید در مشهد می‌گوید: شنیده‌ها حاکی از آن است که اخیرا فردی موافقت اصولی برای راه‌اندازی یک باغ‌وحش را اخذ کرده است که مکان باغ‌وحش جدید قطعا خارج از محدوده خدمات شهری مشهد خواهد بود و در صورت راه‌اندازی آن، ضمن اشتغال‌زایی دست دادستانی و سایر نهادها در تصمیم‌گیری‌ها بازتر خواهد شد. ما نیز به خروج از فضای انحصاری کنونی باغ‌وحش راغب هستیم، زیرا باغ‌وحش فعلی به دلیل مسائل حاشیه‌ای تمایلی به تحویل بسیاری از حیوانات که زنده‌گیری می‌شوند، ندارد. شایان ذکر است با وجود پیگیری همشهری، مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی در مورد نتایج کمیته حقیقت‌یاب حاضر به پاسخگویی نشدند.




موضوع مطلب :

عملیات داوطلبانه برای مهار آتش‌سوزی‌های طبیعی در اندونزی


 

  • عملیات داوطلبانه برای مهار آتش‌سوزی‌های طبیعی در اندونزی

    به گزارش ایسنا، این در حالی است که آتش‌نشانان داوطلب تنها مجهز به وسایلی موقت و ماسک‌هایی برای جلوگیری از استنشاق دود بوده و با کم‌ترین امکانات در عملیات اطفای حریق آتش‌سوزی‌های طبیعی شرکت دارند.

    به گفته یک افسر نظامی ناظر بر این عملیات، این گروه توانایی تامین لباس‌های ضدحریق را ندارد.

    این داوطلبان در کنار ارتش، پلیس، آژانس مقابله با بلایا و نهادهای غیردولتی مانند "صلح سبز" در عملیات روزانه اطفای حریق جنگل‌ها شرکت می‌کنند.

    وزش باد، دودهای خفه‌کننده‌ ناشی از این آتش‌سوزی‌ها را به سراسر "بورنئو" و جزیره "سوماترا"ی اندونزی و هم‌چنین کشورهای همسایه از جمله مالزی و سنگاپور فرستاده است.

    با تشدید دوره خشکسالی سالانه به دلیل الگوی آب و هوایی "اِل‌نینو"، آتش‌سوزی‌های امسال از آتش‌سوزی‌های ویران‌کننده سال 2015 میلادی نیز بیشتر شده است.

    طبق اعلام آژانس مقابله با بلایای اندونزی، این کشور بیش از 29 هزار نفر نظامی، پلیس و کارکنان این آژانس را به همراه 34 بالگرد آتش‌نشانی برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها اعزام کرده است.

    یکی از داوطلبانی که به مدت دو ماه در عملیات‌های اطفای حریق شرکت داشته اعلام کرده که روزانه مبلغ هفت دلار برای شرکت در این عملیات دستمزد دریافت می‌کرده است.

    نقش داوطلبان شامل آموزش ساکنان در مورد راه‌های اجتناب از "روش پاکسازی از طریق حریقِ زمین‌های زراعی" است که عموما عامل این آتش‌سوزی‌ها شناخته می‌شود.

    منطقه درگیر حریق در استان "کالیمانتان مرکزی" اندونزی 126 هزار سکنه دارد و حدود یک پنجم از 95 روستای آن نسبت به آتش‌سوزی‌های فصل خشکسالی آسیب‌پذیر هستند.

    با توجه به خشک شدن بیش از نیمی از 9000 حلقه چاهی که در این منطقه وجود دارد، پیدا کردن آب مورد نیاز برای اطفای حریق اغلب بسیار دشوار است به طوری که بسیاری از ساکنان این منطقه از سطل‌های آب برای مهار آتش‌سوزی‌ها استفاده می‌کنند.

    در مرکز استان "پالانگ‌کارایا" شاخص آلودگی هوا برای 500 روز است که در سطح بالایی قرار گرفته،‌ سطحی که مقامات محیط زیست آن را خطرناک توصیف می‌کنند.

    بنابر گزارش رویترز، کیفیت هوای این منطقه به حدی است که زندگی در آن معادل استعمال 50 نخ سیگار به طور همزمان  محسوب می‌شود.




موضوع مطلب :

موقع بنزین زدن مراقب باشید پول هوا را ندهید!


 

  • موقع بنزین زدن مراقب باشید پول هوا را ندهید!

    برای زدن بنزین شما باید سعی کنید سرعت را کم کنید چرا که بیشتر شلنگ‌های پمپ‌های بنزین مجهز به سیستم برگرداندن بخار هستند و زمانی که سریع بنزین زده یا دستگیره را تا انتها فشار می‌دهید بخشی از بنزین دوباره بخار می‌شود.

    در این شرایط با سیستم برگرداندن یا بازگشت، این بخار مکیده می‌شود و دوباره وارد و برگرداننده خواهد شد.

    بدین طریق بخشی از شماره‌هایی که پمپ نشان می‌دهد بنزین نیست بلکه بخار بنزین است که برای شما شماره می‌اندازد و باید هزینه آن را پرداخت کنید.

    17302




موضوع مطلب :

7 درصد خودروهای کشور فرسوده است


 

  • 7 درصد خودروهای کشور فرسوده است

    به گزارش ایرنا، صدرالله بمانا عصر چهارشنبه در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر این اساس 40 درصد کامیون‌ها، 23 درصد وانت‌ها و 40 درصد اتوبوس‌های برون‌شهری فرسوده هستند.

    وی گفت: بر اساس سیاست اصلی سازمان راهداری نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور تا پایان سال 1396 حدود 74 هزار دستگاه کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه از محل منابع داخلی سازمان نوسازی شده است.

    مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور همچنین، طرح نوسازی ناوگان تجاری درون و برون شهری را جزو برنامه‌های این سازمان دانست.

    بمانا بیان کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور طرح واردات کامیون‌های زیر 3 سال را نیز در دست اقدام دارد. آیین‌نامه اجرایی آن تهیه و تقدیم هیئت وزیران شده است و اجرایی شدن آن به زودی آغاز می‌شود.

    وی گفت: در برنامه پنجم توسعه هزار و 500 کامیون از این طریق وارد کشور شد که در آن زمان تنها یک سازمان خاص می‌توانست آن را وارد کند، اما بر اساس آیین‌نامه اجرایی جدید اشخاص و تولیدکنندگان نیز حق وارد کردن این کامیون‌ها را دارند.

    به گفته مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، تفاوت قیمت این کامیون‌ها از 40 تا 60 درصد متفاوت است.

    وی به نقش خودروهای فرسوده در میزان آلودگی هوا اشاره کرد و با بیان این که، روزانه هفت ذرات معلق در هوای تهران منتشر می‌شود که 57 درصد آن از وسایل نقلیه است، افزود: با اجرای طرح نوسازی این میزان به چهار و سه دهم تن کاهش می‌یابد، ضمن این که انتشار بیش از 130 میلیون تن گاز گلخانه‌ای کاهش خواهد یافت.

    بر اساس این گزارش، همچنین در این جلسه یکی دیگر از مواردی که مورد بررسی قرار گرفت، اختلاف شهرداری و پلیس راهور در ارتباط با طرح LEZ و نحوه پیاده‌سازی آن بود که بر اساس آن تمام معابر اصلی بزرگراه‌ها در مراکز استان‌ها و کلانشهرها باید از طریق سامانه‌های کنترلی هوشمند توسط شهرداری‌ها و با نظارت وزارت راه و شهرسازی انجام شود.

    این موضوع در واقع مورد اختلاف نظر نیروی انتظامی با شهرداری‌ها بود که کنترل این سامانه‌ها در اختیار کدامیک از این دو نهاد باشد.

    سید محمد مهدی میرزایی، رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز در ارتباط با تلاش‌ها برای رفع این مشکل با اشاره به ارسال نامه‌ای به معاونت حقوقی ریاست جمهوری در خصوص اعلام تفسیر قانونی آن گفت: بر اساس جوابیه مشخص شد که شهرداری‌ها باید در راستای ایجاد، راه‌اندازی و کنترل سامانه‌ها اختیار داشته و دسترسی را نیز در این خصوص در اختیار پلیس راهور قرار دهند.




موضوع مطلب :

هشدار پلیس به دانش آموزان؛ برای مدرسه رفتن خودروهای گذری سوار نشوید


 

  • هشدار پلیس به دانش آموزان؛ برای مدرسه رفتن خودروهای گذری سوار نشوید

    سرهنگ شهاب امینی در بیان هشدارها و توصیه‌ها برای بازگشایی مدارس اظهار کرد: والدین در فصل بازگشایی مدارس در کنار مسائل مربوط به درس و مدرسه برای سلامت و امنیت فرزندان خود نیز اهمیت ویژه‌ای قائلند.

    وی افزود: پلیس نیز در راستای وظایف ذاتی خود مأموریت دارد تا با ایجاد تعامل نزدیک و برگزاری جلسات مشترک با مسئولان آموزش و پرورش و آگاه سازی خانواده‌ها و اطلاع رسانی به آن‌ها هشدارهای پلیسی و انتظامی لازم را از طریق رسانه‌ها به ویژه رادیو به سمع و بصر هموطنان برساند.

    سرهنگ امینی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، به والدین دانش آموزان توصیه کرد: والدین فرزندان خود را در سرویس‌های مجاز، شناسنامه دار و مورد تأیید ثبت نام کنند و به فرزندان خود آموزش دهند که به جای سوار شدن به اتومبیل‌های شخصی و غیرمجاز از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

    وی در پایان این را هم گفت: والدین هرگونه غیبت غیرمتعارف فرزندان را در اسرع وقت از مدرسه و درصورت لزوم پلیس گزارش و پیگیری کنند.




موضوع مطلب :

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >   
 
وبلاگ

لوگو

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 33
بازدید دیروز: 16
کل بازدیدها: 4151247302